
معرفی بازی Expedition 33
بازی Clair Obscur: Expedition 33 استودیو Sandfall Interactive، در تاریخ ۲۴ آوریل ۲۰۲۵ (چهارم اردیبهشت ۱۴۰۴) با قیمت ۴۹.۹۹ دلار برای پلی استیشن ۵، ایکس باکس سری ایکس و اس و کامپیوترهای شخصی عرضه میشود و از همان روز نخست انتشار، در سرویس اشتراکی گیم پس در دسترس قرار میگیرد. این عنوان یک تجربه نقشآفرینی است که به خاطر مقیاس گسترده، جلوههای بصری چشمنواز و سیستم مبارزه جذابش، از زمان معرفی در سال گذشته توسط بسیاری مورد توجه قرار گرفته.
داستان درباره اعضای گروه Expedition 33 است که برای پایان دادن به یک نفرین قدیمی عازم ماموریتی بزرگ میشوند و هر کدام انگیزهها و اهداف خاص خود را دنبال میکنند؛ گویی سفری پر مخاطره پیش روی هر مخاطب قرار گرفته است و از همین رو بسیار حائز اهمیت است که بدانید با چه جهانی روبهرو خواهید شد و چه عناصری در گیمپلی و روایت آن نقش کلیدی دارند.
شخصیتهای بازی
گروه Expedition 33 شامل شخصیتهای متنوعی است که هر کدام داستان و ویژگیهای منحصر به فرد خود را دارند. شخصیت گوستاو (Gustave) با دستی مکانیکی دیده میشود که در اصل، مهندس و فنیکار گروه به حساب میآید. مائل (Maelle)، خواهر خوانده اوست که هر چند کم سن و سال است، اما اشتیاق فراوانی برای دیدن جهان بیرون از شهر لومیر (Lumiere) دارد. لون (Lune) جادوگری است که در پی کشف رازهای بیشتری درباره دنیا است و سیل (Sciel) معلمی با گذشتهای تاریک و دردناک است و به نظر میرسد که سعی دارد آن را پشت ظاهر آرامش، پنهان نگه دارد. در این میان، رنوآر (Renoir) مردی مرموز ی است که برای نجات خانوادهاش دست به هر کاری میزند و ورسو (Verso)، به عنوان شخصیت بیگانهای مرموز تلقی میشود که دلایل و انگیزههایش برای دنبال کردن اعضای گروه هنوز مشخص نیست.
جلوههای بصری و موتور بازیسازی Unreal Engine 5
هرچند که تعداد اعضای استودیو Sandfall Interactive زیاد نیست، اما آنها به واسطه استفاده از موتور بازیسازی Unreal Engine 5 موفق شدهاند که جلوههای بصری خیرهکنندهای را خلق نمایند. برای خلق چهرهها از فناوری MetaHuman بهره گرفته شده و صحنههای سینمایی نیز با موشن کپچر ضبط شدهاند. علاوه بر آن، سیستم World Partition برای مدیریت و توسعه نقشه اصلی دنیا استفاده شده و فناوری Lumen نیز با بازتابهای نوری و سیستم نورپردازی پیشرفته خود، جلوهای منحصر به فرد از نورپردازی و سایهها در زمان واقعی را ارائه میدهد.
سیستم مبارزه نوبتی
در قلب بازی Clair Obscur: Expedition 33، با یک سیستم مبارزه نوبتی مواجه هستیم که هنگام برخورد با دشمنان وارد صفحه مجزایی میشوید و هر شخصیت یا دشمن، نوبتی برای حمله دارد؛ بنابراین میتوانید ترتیب و استراتژی حملهها را در بخش بالایی صفحه ببینید. علاوه بر آن، نوار Action Points (AP) برای استفاده از مهارتها در مبارزات تعبیه شده، اما برخی مکانیکهای اکشن نیز در این سیستم تلفیق شدهاند و آن را پویاتر جلوه میدهند، چرا که میتوانید برای مثال با شخصیت گوستاو، به صورت آزادانه سلاح گرم را نشانه بگیرید و نقاط ضعف دشمنان را هدف قرار دهید. همچنین مهارتها نیز به QTE مجهز هستند و اجرای دقیق آنها باعث افزایش صدمات میشود، هرچند قابلیت غیرفعال کردن QTE برای علاقهمندان به مبارزه نوبتی کلاسیک نیز قرار داده شده است.
دفع حملات، جا خالی دادن و ضد حمله
دفع (Parry)، جاخالی (Dodge) و ضد حمله (Counter)، همگی بخشی از سیستم مبارزه بازی هستند و برخلاف عناوین دیگر، این موارد به صورت مهارت یا قابلیت جانبی ثابت در درخت مهارت شما تعریف نشدهاند، بلکه هنگام حمله دشمن باید به شکل فیزیکی جا خالی دهید یا ضربه او را دفع کنید تا ضمن جلوگیری از دریافت آسیب، ضد حملهای قدرتمند را نیز ترتیب دهید. نکته جالب اینجاست که اگر کل گروه به صورت همزمان حملهای را دفع کنند، یک ضد حمله جمعی سنگینی اجرا میشود که میتواند آسیب زیادی را به دشمنان وارد کند. استودیو سازنده برای این منظور، مستقیما از بازی Sekiro: Shadows Die Twice استودیو FromSoftware الهام گرفته تا نوعی حس مهارت محور و ریتمی را به بخش دفاعی مبارزات تزریق کند.
سبکهای بازی منحصر به فرد برای هر شخصیت
با وجود اینکه اصول اولیه مبارزات برای همه شخصیتها یکسان است، اما هر کدام سبک بازی خاص خود را دارند. برای مثال، مائل سه حالت مبارزه دارد که شامل Offensive برای افزایش همزمان میزان صدمه واردشده و دریافتشده، Defensive برای کاهش آسبب دریافتی و افزایش AP در حین دفع و جاخالی دادن حملات، و Virtuose برای وارد کردن ۲۰۰ درصد خسارت بیشتر، میشود. لون قابلیت اعمال Stain روی دشمنان را دارد و با استفاده از برخی مهارتهای خاص میتواند این Stainها را مصرف کرده و تاثیرات گوناگونی ایجاد کند. اما جدای از اینها، بازیکنان میتوانند با قرار دادن قابلیتهای غیرفعال (Passive) و دریافت تجهیزات مختلف، سبک مبارزه هر شخصیت را تا حد زیادی شخصیسازی نمایند.
امتیاز مهارت و امتیاز ویژگیها
با بالا رفتن سطح، هر شخصیت سه امتیاز مخصوص افزایش ویژگیها و یک امتیاز مهارت (Skill Point) دریافت میکند که باعث بهبود بخشهایی همچون Vitality ،Might ،Agility ،Defense و Luck میشود و به ترتیب میزان سلامتی، قدرت حمله، سرعت، کاهش خسارت دریافتی و شانس ضربات بحرانی را تحت تاثیر قرار میدهد. در ابتدا هر شخصیت تعداد محدودی مهارت دارد، اما با خرج کردن امتیازات مهارت در درخت مهارت میتوان، تواناییهای جدیدی را آزاد کرد؛ البته برخی مهارتهای پیشرفتهتر نیازمند امتیاز بیشتری برای آزادسازی هستند. اما اگر در میانه راه متوجه شدید که از تخصیص امتیازها راضی نیستید، امکان استفاده از آیتمی برای Reset کردن و بازتوزیع امتیازها (Recoat) نیز، وجود دارد.
باس فایتها
آنچه در پیشنمایش بازی توسط رسانهها و سازندگان محتوا نمایش داده شده، حاکی از وجود باس فایتهای چالش برانگیزی است که هرکدام از آنها، به سبک خاصی از شکست داده میشوند. برای مثال، Chromatic Abbest، موجودی عجیب است که حملات دوربرد مبتنی بر جادو دارد، در حالی که Bourgeon موجودی غول پیکر است که قادر به اعمال حالت Exhausted روی شخصیتهاست تا مانع از بهدست آوردن AP شود. علاوه بر ابن، این موجود همچنین دارای حملات ترکیبی بلندی است که بازیکنان را وادار میکند که در بخشهای جاخالی بدهند و در بخشهایی دیگر، ضرباتش را دفع کنند. با توجه به اینکه اینها تنها مربوط به بخشهای آغازین بازی هستند، میتوان تصور کرد که در ادامه، دشمنان و چالشهای سختتری در انتظار بازیکنان خواهند بود.
مدت زمان گیمپلی بخش داستانی
هرچند بازی Clair Obscur: Expedition 33 در مقایسه با برخی عناوین عظیم مانند بازی Final Fantasy 7 Remake، بازی Baldur’s Gate 3 یا بازی Elden Ring، در ظاهر چندان طولانی به نظر نرسد، اما همین که فقط به پایان رساندن خط اصلی داستان بازی، بیش از ۳۰ ساعت زمان میبرد، نشان از ماجراجویی قابلتوجهی دارد و از این حیث، میتوان آن را با برخی عناوین مانند بازی Dragon’s Dogma 2 مقایسه کرد. البته هنوز مشخص نیست که چه مقدار از این زمان شامل صحنههای سینمایی یا دیالوگها میشود اما در کل روایت داستانی مفصلی در انتظار بازیکنان خواهد بود.
محتوای جانبی
برای افرادی که به دنبال تنوع یا محتوای اضافی هستند، فعالیتهای جانبی در نظر گرفته شده، که گفته میشود حجمی هم سطح با بخش اصلی دارند، ولی جزئیات دقیقی در مورد آنها منتشر نشده. اما به نظر میرسد استودیو Sandfall Interactive قصد دارد با پرداختن به گوشهوکنار جهان بازی و شخصیتهای مختلف، بازیکنان را بیش از پیش در دنیای ساختگی خود غرق کند.
کاوش
بخش قابل توجهی از تجربه بازی به بخشهای ماجراجویی و کاوش جهان بازب اختصاص مییابد. محیطها گرچه از نظر پیشنمایشها عمدتا حالت خطی دارند، اما راههای فرعی متفاوتی در هر منطقه وجود دارد که با ورود به آنها، میتوان آیتمهای بهتر و دشمنان قویتری یافت و هر محیط بسته به چگونگی پیشرفت شما در داستان، متغیر است. بنابراین الزامی نیست که بازیکنان صرفا یک مسیر مستقیم را از ابتدا تا انتهای هر مرحله را دنبال کنند، بلکه همیشه انتخابهای فرعی برای ماجراجویی بیشتر وجود دارد.
عدم وجود مینیمپ در مراحل
یکی از نکاتی که ممکن است بازیکنان را متعجب کند، نبود مینیمپ برای راهنمایی در مراحل است. فرانسیز موریس (Francoise Meurisse)، مدیر اجرایی (COO) استودیو در گفتوگویی با وب سایت Eurogamer توضیح داده که وجود مینیمپ گاهی باعث تکیه بیش از حد بازیکنان بر آن میشود و تیم سازنده میخواهد بازیکنان دنیای بازی را همچون اعضای گروه Expedition 33 کشف کنند، چرا که آنها هم نقشه کاملی ندارند و با توجه به اینکه شکست خوردن در ماموریتها، مسیر داستان را تغییر میدهد، همه چیز در هالهای از ابهام قرار دارد؛ پس طبیعی است که گاهی مسیر دشوار شود و بازبکنان نیاز به جستجوی بیشتر داشته باشند.
Overworld
مراحل بازی هرکدام ساختار خود را دارند و از نمای سوم شخص کاوش میشوند (با قابلیت جابهجایی بین اعضای گروه حین حرکت)، اما در کنار آن، یک نقشه جهانی یا Overworld نیز دیده میشود که ارتباط بخشهای مختلف را فراهم میکند و حرکت در آن به شکل زنده انجام میشود. در این نقشه، میانبرها و مسیرهای مخفی متعددی وجود دارد که شاید شما را با نواحی پرخطرتر روبهرو کنند، اما دستتان باز است تا اگر احساس آمادگی میکنید، آنها را پشت سر بگذارید. در بخشی از گیمپلی هم نیز استفاده از وسایل نقلیه برای حرکت روی آب یا حتی پرواز با کشتیهای هوایی نمایش داده شده و همچنین برای هدایت راحتتر در مسیر اصلی، یک قطبنما در بازی پیادهسازی شده است.
حداقل سیستم مورد نیاز برای نسخه کامپیوتری
با اینکه بازی Clair Obscur: Expedition 33 از جلوههای بصری چشمگیری بهره میبرد، اما برای اجرای آن نیاز به سیستم چندان قدرتمندی نیست. در حداقلیترین سختافزار مورد نیاز، بازیکنان به سیستمی متشکل از یک پردازنده Intel Core i7-8700K یا AMD Ryzen 5 1600X، هشت گیگابایت خافظه رم و یک کارتهای گرافیک Nvidia GeForce GTX 1660 یا AMD Radeon RX 5600 XT یا Intel Arc A380 (هرکدام با شش گیگابایت حافظه گرافیکی) نیاز خواهند داشت. با چنین سیستمی، بازیکنان قادر خواهند بود که بازی را در تنظیمات پایین (Low) و رزولوشن 1080p با نرخ فریم ۳۰ فریم بر ثانیه، تجربه کنند.
برای تجربه بهتر (در رزولوشن 1080p و نرخ فریم ۶۰ فریم بر ثانیه با تنظیمات High)، استودیو پیشنهاد کرده که از یک سیستم مجهز به یک پردازنده Intel Core i7-11700K یا AMD yzen 5 5600X، شانزده گیگابایت حافظه رم و یک کارت گرافیکهای Nvidia GeForce RTX 3070 با هشت گیگابایت حافظه گرافیکی یا AMD Radeon RX 6800 XT با ۱۶ گیگابایت حافظه گرافیکی، استفاده شود را. لازم به ذکر است که در هر تنظیمات، بازیکنان در حدود ۵۵ گیگابایت فضای ذخیرهسازی SSD. نیاز خواهند داشت.
وضوح 4K و نرخ فریم بیش از ۶۰ فریم بر ثانیه در ایکس باکس سری ایکس
هرچند وضوح تصویر و نرخ فریم نسخههای کنسولی هنوز به صورت رسمی تایید نشده، اما فهرست اطلاعات این بازی در فروشگاه ایکس باکس نشان میدهد که احتمالا بازی Clair Obscur: Expedition 33 در ایکس باکس سری ایکس، توانایی اجرا با وضوح 4K Ultra HD و نرخ فریم بیش از ۶۰ فریم بر ثانیه را خواهد داشت. احتمال میرود که این بازی در ایکس باکس دارای دو حالت Performance و Quality باشد تا بازیکنان بتوانند بین کیفیت و عملکرد و حق انتخاب داشته باشند، اما در نهایت باید منتظر انتشار اطلاعات دقیقتر ماند.
تنظیمات درجه سختی
هرچند استودیو اذعان داشته که بازی Clair Obscur: Expedition 33 از بازی Sekiro: Shadows Die Twice (که یکی از دشوارترین تجربهها است) الهام گرفته، اما چندین درجه سختی شامل Easy، Normal و Hard برای این بازی در نظر گرفته شده است. سازندگان به طور دقیق تفاوت این سطوح را مشخص نکردهاند، اما اعلام داشتند که در سطح Easy، حتی بدون تسلط بر جاخالی دادن میتوان پیشروی کرد و سطح Normal تا حدی آسان است. اما اعلام شده که در سطح Hard، بازیکنان باید دستکم نیمی از حملات دشمن را دفع کنند. علاوه بر این، پنجره زمانی برای دفع حملات و جاخالی دادن، در سطوح بالاتر محدودتر خواهد بود که چالش بیشتری را به وجود میآورد.